Bolesti chrbta

Článkov o bolestiach chrbta je plný internet. Niekde dokonca nájdete aj presné postupy liečby, videá, vďaka ktorým sa naučíte jednoduché “cvičenia na chrbticu.” Rôzne pomocné domáce recepty, odporúčané lieky farmaceutickými firmami, lekármi, produkty, vďaka ktorým Vás už chrbát nebude bolieť. Aj vy tomu veríte?

Viete čo je na tom zaujímavé? Z mojej praxe si poväčšine klientov určili príčinu bolesti chrbta sami. Ofúklo ma, zle som sa hýbal, veľa som sa hýbal, mám zlý matrac, sedavé zamestnanie a pod.

Väčšina bolesti chrbta rieši dokonca aj efektívne a správne hlavne vďaka suchým teplom a kľudovým režimom. Všímam si, že niektorých treba trochu usmerniť a niektorým vyložene zakázať určitú pohybovú aktivitu. Žiaľ pri akútnych bolestiach je to nutné ALE. Pri kľudovom režime sa trochu zastavím. Kľudový režim je fajn.Telo si potrebuje oddýchnuť ALE dlhodobý kľud je už kontraproduktívny. Bolí Vás aj po oddychu časť chrbtice? Doporučujem fyzioterapeuta. Zrejme si s týmto problémom už sami neporadíte. Dúfam, že už postupne a pomaly bude odchádzať z myslí laikov po akútnom seknutí krížov masáž chrbta. Masaž ako taká je vynikajúca doplnková metóda na uvoľnenie tuhého svalstva. O tom niet pochýb, ale pri akútnom seknutí (tzn. nepohnem sa) intuitívne väčšina si na chrbát nenechá ani len siahnuť, no nájdu sa ešte aj takí. U chronických bolestiach chrbta pacienti skúšajú všeličo. Hlavne nárazovo a nepravidelne. Všetko zo spomenutého je veľmi prínosné, len je potreba vedieť čo a kedy je vhodné použiť, aby ste si neublížili.

Prečo bolí chrbát? Každý z nás už bolesť chrbta zažil. Medzi ľahko riešiteľnými bolesťami chrbta je bolesť v krížovej oblasti po dlhšom sedení, prácami, kde je človek mierne ohnutý (náročnejšia práca v záhrade, starostlivosť o domácnosť ale aj bežne umývanie zubov dokáže byť nepríjemným) alebo “za krkom” pri sledovaní TV z postele alebo pri práci s počítačom. Viete prečo to vlastne tak je? Pracovné prostredie sa mení a my pomaly zisťujeme, že sa v takomto prostredí necítime komforte, no zarábať na živobytie sa nejako musí.

Takéto jemné náznaky bolesti chrbta väčšina ľudí zahodí rýchlo za hlavu. Musím rýchlo pripraviť raňajky, pripraviť deti do školy, mužovi nachystať nejaké papiere a letieť do práce. V práci na mňa čakajú projekty, ktoré nemám dokončené. Musím ich už dnes dokončiť lebo šéf mi poslal už druhý email. Tak po skončení tohto pracovného tlaku rýchlosťou blesku letím po deti do školy a veziem ich na krúžok alebo z krúžku. Raz dva variť večeru, práčka doprala a tak podobne. Aby to nebolo iba o ženách. Pre skrátenie čítania si vy chlapi vymyslite tú svoju verziu. A ani si neuvedomíte a padnete ako poleno do postele. Bolesti? Na tie nebol jednoducho čas.

Postupne ako čas beží a bežné úkony robievate vo svojich zaužívaných polohách, či pozíciach. To všetko si chrbtica pamätá a nechá na seba niekedy aj dlhšie čakať. Všetko závisí od vašej záťaže a schopnosti regenerácie, či výživy. To, že aj psychika má dopad na bolesti chrbta Vám snáď už nemusím zdôrazňovať. Kým ale obviníme psychiku ako príčinu bolesti chrbta, hlavy, poďme sa spoločne pozrieť na tie pozície a záťaž vo Vašom bežnom dni, ktoré sa za bolesťami skrývajú.

Príčiny bolesti chrbta:

1 . sed

Najlacnejšia, rýchla a zároveň pre nás najťažšia vec, ktorou ovplyvníte minimálne 50% príčin bolesti chrbta a hlavy. Stará známa škola sedu. Presne to ako sedíme. Tým, že pracovné prostredie sa (znova opakujem) mení je veľmi dôležité v akej polohe už akúkoľvek prácu vykonávam. Nevydržíte dlho sedieť vzpriamene? Blahoželám Vám, ste zdravý človek. Pre nás ľudí totižto je NEpohyb - statika ako smrť. Áno, znie to možno morbídne ale všetko čo v prírode stojí je buď mŕtve alebo zahnívajúce. My takto postupne tým NEpohybom hnijeme a umierame. Preto aj obyčajná prechádzka po kancelárií na kávu, či WC je pre nás prínosná. Téma stoličky? Nejaká úprava stoličky tam samozrejme je potrebná ale zatiaľ mi ani jeden z klientov v praxi nijako nevyvrátil fakt, že zle sa sedieť dá aj na 500 eurovej stoličke.

2 . pozície pri bežných denných činnostiach

Ďalšou príčinou bolestí chrbta okrem 50%tného držania správneho tela v sede je ďalších min. 25% príčinou to, akým spôsobom a v akých polohách činnosti vykonávame.

Unavene zhrbená na pracovnej porade dôjdem autom domov. Pri varení ani neviem prečo držím nôž pri krájaní mäkkej paradajky silovo, a nad kuchynskou linkou som mierne ohnutá. Tie malé detaily si uvedomujete práve teraz, čo čítate tento článok. To, že si ich neuvedomujete je vlastne fyziologické = normálne pretože vy to nemáte odkiaľ vedieť. Mozog Vás nato neupozorní. Čo Vás nato upozorňuje je bolesť. Predispozícia je najmä u nepohyblivý alebo menej pohybu zdatný jedincov. Tí časom strácajú cit k pohybu. Buď je to už od narodenia (u detí sa to prejavuje schopnosťou pohybu a reakcii v priestore) alebo sa to vytvára časom a to fixovaním pohybových vzorcov z domáceho, školského alebo iného prostredia. Ľudia, ktorý majú predispozíciu na zlé držanie tela je množstvo. Ako ste sa dočítali zlými návykmi si “bolesť chrbta” vieme krásne vyrobiť sami. Bolesť chrbta je už len prejavom zníženej schopnosti citu (propriocepcie) a u staršej generácií sa k tomu pridružuje aj znížená schopnosť alebo aj neschopnosť relaxácie. A tak namiesto krájania paradajky denne rúbeme drevo v kuchyni. Náš mozog je v tomto veľmi jednoduchý. Naša (znova) psychika alebo okej mozog, ak je niečím zaujatý nerieši to, či to robíte ergonomicky. On len chce výsledok práce. Ak pohyb má zachrániť život je to naozaj jedno či ho urobíme ergonomicky alebo nie. V tej chvíli je dôležité vyhnúť sa nebezpečenstvu alebo poškodeniu. Pred takým nebezpečenstvom väčšinou denne neutekáme ale ak robíme činnosti, tak akoby sme pred ním utekali je to len preto, že máme poruchu funkcie citu alebo ináč poruchu propriocepcie. Tento komunikačný kanál začína od našej pokožky cez svaly, mozog a zložitosť procesov prosím nechajte odborníkom. A tak si o väčšine veciach myslíme, že ich robíme správne ale žiaľ nerobíme. V skratke. Predstavte si, že po diaľnici idete 100 km/h a máte zaradenú trojku :) Tzn. Vydávate veľa energie, za málo muziky a časom? To si už všetko sami viete domyslieť. Preto ak sa nebudete podieľať sami aktívne na zmene funkcie, na zmene pohybových bežných denných činnostiach. Je dosť veľký predpoklad, že sa v budúcnosti stretnete s fyzioterapeutom.

3. rekreačné športovanie

V tejto sekcii bolesti chrbta z preťaženia športom sú ľudia, ktorý naozaj pravidelne športujú a ich aparatúra sa postupne opotrebováva. To znovu značí, že je všetko v medziach normy. Úprimne, nie každý dostane do vienka pohybovú kapacitu Usaina Bolta. Ďalej sú to tí, ktorí so športom začali prirýchlo alebo nárazovo. Takže áno, bolesti chrbta (tuto musím doplniť, že sa pridružujú aj iné časti tela) sú z preťaženia a východiskom tohto problému je správne nastavenie pozície (bod. č. 2). Keďže sme v sekcií rekreačného športovania mali by rešpektovať koľko mi moja pohybová kapacita vlastne dovolí. Preto máme toľko rôznych analýz chôdze, behu, lyžovania a neviem čoho ešte.

Je zaujímavé, že ľudia, ktorý sa hýbu presne vedia čo ich trápi, čo vlastne potrebujú. Je to preto, že oni si funkciu citu k pohybu udržiavajú. A ak ich bolí palec, pre ktorý nemôžu behať, jazdiť, chodiť….doplnte si aktivitu podľa Vášho gusta hľadajú to, čo im pomôže. Najprv tiež skúšajú rôzne dostupné preparáty(mastičky, masáže, v poslednom prípade aj dostupné lieky), ktoré ak nepomôžu obracajú sa na vyššie mocnosti. Pán doktor volí buď medikamentóznu liečbu alebo liečbu pohybovú. Druhú variantu sa snažia doporučovať pravidelne všetkým pacientom len žiaľ na pravidelný pohyb sa recept napísať nedá.

Čo robiť aby chrbát nebolel?

Všetky odporúčania lekárov, rôzne články, videá s návodmi na “zdravý chrbát” sú správne. Správne je aj užitie liekov len vtedy, ak je to nutné a odporučené lekárom. Ak máte bolesť hlavy preto, že nemáte dokončený projekt v práci, najsprávnejším riešením je projekt v práci dokončiť, staré spomínané “rovno seď!”, po práci mať chvíľu pre seba a trochu sa ponaťahovať. Ak na to nie je čas (čo je ďalšou témou) robte domáce práce v správnej pozícii. Ak máte bolesť chrbta po práci v záhrade najsprávnejším riešením je trocha si oddýchnuť (nie príliš dlho!) a umožniť chrbtu ohnúť sa aj do opačnej strany ako predklonu. Či už to bude formou jogy, behu alebo si ľahnete na fit loptu je úplne jedno. Potreba je len dlhodobý predklon skompenzovať do iných pozícii (záklon, úklony a rotácie) a udržiavať chrbát v osi tela :)

Veľkou Vašou výhodou je, že Vaše občasné bodnutie, pichnutie, bolesť v chrbte, krku a pod. viete podchytiť včas. Konzultáciou s fyzioterapeutom, ktorý Vám dokonca doporučí na základe dôkladného vyšetrenia aj správne pohyby, a popri tom Vám dokonca vysvetlí čo pre Vás vhodné je, a čo už nie vyhrali ste. Vy a aj Váš fyzioterapeut :) Ušetrené peniaze za lieky, recepty a následné pravidelné návštevy fyzioterapeuta (ktoré už niečo aj stoja pri pravidelných návštevách, ktoré sú nutné pri vážnejších problémoch a chronicite) sa dajú využiť efektívnejšie.

Pravidlo pre Vás je pravidelný primeraný pohyb a vyhľadať si šikovného fyzioterapeuta v mieste Vášho bydliska. Dostupné pre Vás sú aj pasívne možnosti ako masáže, wellness, bankovanie a iné.

Pozor! Určite poznáte ľudí, ktorí si už na masáž zo strachu nezájdu. Do takejto skupiny sa zaradíte žiaľ ani nebudete vedieť kedy. Určite aj poznáte pár takýchto známych.

Takže šup, šup starať sa trocha aj o seba! :) Nech je za málo peňazí, veľa muziky!